Bahasa: EN | 中文 | BM |

Adakah Jari Anda Terkunci? Ketahui lebih lanjut tentang Trigger Finger!

Adakah jari saya akan tersangkut selama-lamanya?

Trigger finger (dikenali secara perubatan sebagai Stenosing Tenosynovitis) adalah satu keadaan di mana sarung tendon (lapisan pelindung di atas tendon) jari-jari atau ibu jari menjadi semakin tebal. Keadaan ini menyebabkan sensasi kunci atau terjepit semasa melipat dan meluruskan jari.

Terdapat beberapa puli pada jari-jari kita (struktur ini menahan tendon di sepanjang tulang jari), dan puli A1 adalah yang paling kerap terlibat dalam jari berpencu. Apabila sarung tendon menjadi semakin tebal (berbentuk bulat), ia tersekat.



Jari manis dan ibu jari adalah jari-jari yang paling sering terkena, kadang-kadang jari-jari tetangga juga dapat terkena. Wanita berusia di atas 50 tahun memiliki risiko lebih tinggi mengalami trigger finger, serta kondisi seperti diabetes atau rematoid artritis. Seringkali penyebab utamanya adalah fleksi berulang pada jari dan pemegangan.
Soalan yang sering ditanya:

Boleh sembuh?

Jawapannya YA, boleh disembuhkan. Dengan rawatan yang rapi.
Berapa lama masa diambil untuk sembuh adalah bergantung kepada gred.

Tingkatan 1: Gerakan tidak merata
Tingkatan 2: Jari terjepit setelah ekstensi aktif (dapat diperbaiki secara aktif)
Tingkatan 3: Jari terkunci (dapat diperbaiki secara pasif)
Tingkatan 4: Terkunci dalam fleksi (kontraktur)

Konsultasikan dengan fisioterapis atau spesialis untuk menentukan apakah Anda mengalami trigger finger. Kondisi lain yang sering salah didiagnosis adalah Dupuytren contracture (thickening of the fascia) and Dequervains Synovitis.

Kami di Benphysio menyediakan perkhidmatan ini di semua cawangan kami di Oval Damansara, Bangsar, Puchong, KL Ampang, Cheras dan Giza KD. Kami pakar dalam fisioterapi tangan untuk merawat masalah tersebut.

Rawatan:
  • Penjepitan - Penjepitan pada sendi Interfalangeal Proksimal dapat meredakan gejala dan mencegah jari bergerak/fleksi terlalu banyak.
  • Urutan - Urut bahagian tendon yang mengalami penebalan dapat membantu melonggarkan tendon. Fleksor umum pada lengan bawah juga sering tegang.
  • Latihan/Peregangan - Peregangan lembut dan latihan tangan sederhana dapat mengurangi kekakuan dan meningkatkan pergerakan.
  • Ubat NSAID dapat membantu mengurangi peradangan dan nyeri.
  • Berehat Berolahraga terlalu berlebihan pada jari dapat menyebabkan masalah yang lebih besar. Kadang-kadang istirahat dari pemegangan atau fleksi jari dapat sangat berguna bagi jari. Hindari gerakan berulang pada jari.

Pilihan invasif:
  • Injeksi steroid - Steroid memiliki zat anti-inflamasi. Namun, jika setelah 2 injeksi kekakuan tidak hilang, pertimbangkan alternatif lain.
  • Operasi percutaneous (jarum) - Prosedur ini cepat dan terbukti efektif. Jarum dimasukkan ke dalam tendon yang terkena untuk memecah jaringan yang mengalami penebalan. Doktor akan membius telapak tangan terlebih dahulu.
  • Operasi pelepasan terbukaDoktor akan membuat sayatan kecil di tempat tendon mengalami penebalan dan 'melepas' selubung tendon.

Tentu saja, dengan cadangan ini, disarankan untuk berjumpai dengan fisioterapis terlebih dahulu untuk melihat apakah operasi diperlukan. Jangan mengabaikan tanda dan gejala trigger finger, jika Anda tidak yakin tentang kondisinya, cari bantuan profesional.
Kami memahami bagaimana sakit belakang, sakit leher, sakit bahu, sakit lutut, arthritis, atau kecederaan sukan seperti siku tenis, siku golfer, dan regangan hamstring boleh memberi kesan pada kehidupan anda. Sakit-sakit ini boleh membuatkan aktiviti harian yang paling mudah terasa seperti satu perjuangan dan mencuri kegembiraan dalam hobi kegemaran anda. Di Benphysio, kami berjanji untuk mengubah situasi itu.

Bayangkan hidup tanpa kesakitan yang berterusan. Bayangkan kembali melakukan perkara yang anda sayangi tanpa keraguan. Fisioterapis pakar kami di Benphysio menggabungkan terapi manual, senaman, dan pendidikan untuk menangani punca-punca asal kesakitan anda dan mencegah ia berulang.

Jangan biarkan kesakitan mengawal hidup anda. Di Benphysio, kami di sini untuk membantu anda mengatasi kesakitan dan mendapatkan semula kesihatan anda, supaya anda dapat menjalani kehidupan dengan sepenuhnya.

Sekali lagi, kami di Benphysio menyediakan perkhidmatan ini di semua cawangan kami di Oval Damansara, Bangsar, Puchong, KL Ampang, Cheras dan Giza KD. Kami pakar dalam fisioterapi tangan untuk merawat masalah tersebut. Sila hubungi kami untuk membuat temujanji untuk mendapatkan diagnosis masalah anda oleh ahli fisioterapi kami dan diselesaikan melalui fisioterapi secara hands on. Kami ada di Oval Damansara, Bangsar, Puchong, KL Ampang, Cheras dan Giza KD.



Created by: Aria

18 Oct 2024