Bahasa: EN | 中文 | BM |

Ben Loo

Ben Loo

Pengasas & Pengarah BENPHYSIO & Rehab
(Oval Dmsr, Bangsar, Puchong, KL)
Pengasas & Prinsipal BENPHYSIO Academy
Pelatih Klinikal BENPHYSIO Academy
Pengajar Berkelayakan HRDF
B.Sc (Hons) dalam Fisioterapi (UKM)
Terapis Manual, CSMT (Universiti Curtin)
HVLA Advanced, Palms College of Osteopathic Medicine, Osaka (Jepun)
Ahli Persatuan Fisioterapi Malaysia, MMPA
Presiden Persatuan Amalan Fisioterapi Swasta (PPPA)




Pemikir Utama di Sebalik Pasukan
BEN mencintai kerjanya!

Di BENPHYSIO, Ben mendefinisikan semula fisioterapi sebagai perkhidmatan penjagaan kesihatan yang berkualiti tinggi dan bernilai tinggi. Beliau telah membangunkan pendekatan yang berdedikasi untuk memberikan rawatan yang berkekalan dan melebihi jangkaan pelanggan. Ini melalui penyelidikan bebasnya. MINAT, menggerakkan hidupnya hingga hari ini…

2019, Ben mendefinisikan BENPHYSIO sebagai Biomekanik, Berkesan, Fisioterapi Tidak Konvensional.
Ben berdedikasi untuk mengekalkan standard penjagaan tertinggi untuk pelanggannya, dan untuk tujuan ini telah mengejar, dan terus mendidik serta menyediakan program pembangunan profesional kepada fisioterapinya serta fisioterapi tempatan.

Ben bergraduat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dengan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Fisioterapi (dengan Kepujian) pada tahun 2008. Beliau mempunyai minat yang mendalam dalam terapi manual dalam fisioterapi muskuloskeletal, kecederaan sukan dan pemulihan neurologi menggunakan pendekatannya sendiri, Ben’s Approach. Beliau telah menjadi sukarelawan di NASAM pada tahun 2008 dan kini menjadi sukarelawan di kumpulan sokongan strok neurologi Tzu Chi @ Pudu, sebagai fisioterapis ketua. Beliau juga muncul sebagai salah satu penceramah dalam program ASTRO. Beliau telah berkhidmat sebagai Perunding Fizikal dalam Pasukan Ultimate Malaysia.

Sekarang, beliau aktif menganjurkan bengkel dan ceramah awam & korporat yang berkaitan dengan kesihatan/postur/ergonomi/ dan lain-lain.

Pada masa lapangnya, Ben menghabiskan masa berlari, menikmati setiap peluang untuk berlari. Beliau telah menyelesaikan 4 separuh maraton dan banyak perlumbaan 5k - 7k. Selain itu, beliau mengasaskan Klinik Larian Ben untuk membantu pelari dari sudut fisioterapi untuk meningkatkan prestasi larian mereka.

Ben percaya, Jangan putus asa dalam mencari rawatan, cari seseorang yang dapat bekerjasama dengan anda untuk pemulihan yang lebih baik.
Sosok di sebalik BEN Fisioterapi

B= Biomekanik
E= Rawatan Berkesan
N= Rawatan Tidak Konvensional

Graduat dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dengan Ijazah Sarjana Muda Fisioterapi (Kepujian) pada tahun 2008

Bekerja di hospital swasta dan pusat pemulihan swasta

Pada tahun 2013, menubuhkan BEN Fisioterapi dan Pusat Pemulihan di TTDL, KL.

Beliau pakar dalam teknik rawatan manual untuk menyelesaikan isu sukar berkaitan dengan muskuloskeletal, kecederaan sukan dan kerosakan neurologi. Ben juga membangunkan Ben’s Approach, yang memberi tumpuan kepada prinsip rawatan fisioterapi yang menyelesaikan masalah dari akar umbi.

Ben menggunakan terapi manual untuk merawat “osteoarthritis lutut”, “penjajaran tulang rawan”, “kalsifikasi tulang”, “sciatica” bukan hanya merawat tempat sakit atau pembedahan, tetapi mencari punca masalah berdasarkan sains dan bagaimana untuk membina postur yang sihat untuk mengelakkan masalah daripada timbul. Banyak kali, selepas pembedahan, masalah tidak diselesaikan sepenuhnya.

Beliau adalah bekas sukarelawan di Pusat Strok Negara (NASAM). Kini beliau bertindak sebagai sukarelawan dalam kumpulan rawatan strok Tzu Chi Kuala Lumpur. Sejak tahun 2015, Ben menjadi salah satu penceramah bagi ASTRO AEC, U3A Wangsa Maju, Kelab Rotary, pasukan yoga, dan topik kesihatan. Pada masa ini, Ben juga aktif menganjurkan pelbagai ceramah umum mengenai fisioterapi dan pemulihan, untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang peranan dan tanggungjawab fisioterapi dalam pemulihan. Sehingga kini, beliau telah mengadakan lebih daripada 20 ceramah fisioterapi dengan jumlah penonton sehingga 160 orang.

Sekarang, BEN Fisioterapi dan Pemulihan mempunyai 16 fisioterapis profesional.

Sejak tahun 2017, Ben telah menubuhkan BENPHYSIO Academy untuk mendidik fisioterapis tempatan, untuk meningkatkan tahap profesional mereka. Selain itu, BENPHYSIO Academy juga memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan rawatan baru.
Sijil